דלג לתוכן
ביטוח רכב

עייפות בנהיגה - כיצד להתמודד עם עייפות בזמן נהיגה?

את המאמר הזה נתחיל דווקא מהשורה התחתונה והברורה מאליה: לא נוהגים כשעייפים.
עפ"י נתוני הלמ"ס שנאספו בשנים האחרונות עולה כי כ-20% מהתאונות הקטלניות בישראל נגרמו כתוצאה מעייפות יתר של הנהג במהלך הנסיעה. בקרב נהגים צעירים התאונות הקטלניות מתרחשות בשעות הלילה המאוחרות, אז הם חוזרים מותשים מבילוי לילי ארוך, בעוד שבקרב מבוגרים שעות החזרה מהעבודה – 15:00-19:00 לערך – הן השעות המסוכנות ביותר. המסקנה הברורה מנתונים אלו היא שלעייפות בנהיגה יש השפעה קריטית על יכולת הריכוז, על מהירות התגובה, על המודעות של הנהג לתנאי הדרך ועל כושר השיפוט שלו לקבלת החלטות נכונות בזמן הנסיעה.

למרות הכמות המדאיגה של תאונות קטלניות הנגרמות כתוצאה מעייפות בנהיגה, חשוב לזכור כי ישנן לא מעט דרכים להתמודד עם התופעה ובכך להפחית משמעותית את הסכנות הטמונות בנהיגה כשהנהג חש עייף מאוד. במאמר זה ריכזנו לכם את מיטב העצות שיסייעו לכם להתמודד עם עייפות בזמן נהיגה, ויבטיחו שתגיעו ליעדכם בשלום ובבטחה.


סימנים לעייפות מסוכנת
נהיגה - שהיא כשלעצמה משימה מעייפת, מונוטונית ומשעממת - מחייבת את הנהג למאמץ פיזי ולריכוז מנטלי, שנפגעים משמעותית כאשר הנהג עייף ותשוש במיוחד בנסיעות ארוכות או בתנאי דרך מאתגרים. מפני שהירדמות במהלך נהיגה מתרחשת באופן פתאומי כשהעיניים נעצמות ללא כל התראה מוקדמת, ולכן היא כ"כ מסוכנת ועלולה לגרום לתאונות קטלניות.
יחד עם זאת, ישנם כמה סימנים ברורים המעידים על עייפות יתר בזמן נהיגה:

  • עיניים שורפות וכבדות, מצמוצים רבים, טשטוש בראייה ופיהוקים בתדירות גבוהה
  • טעויות בניווט בדרך, עלייה פתאומית על פס הרעדה, פספוס של רמזור אדום, אי ציות לתמרור אין כניסה ו/או סטייה מהנתיב, במיוחד אם אלו חוזרים על עצמם יותר מפעם אחת במהלך הנסיעה
  • תחושת אי שקט, עצבנות ומחשבות נודדות, הפוגמים משמעותית ביכולת הריכוז


ההמלצה הגורפת היא שבכל מצב בו אתם מזהים את אחד הסימנים הללו וחשים שהעייפות משתלטת עליכם במהלך הנהיגה - אתם חייבים לנקוט באמצעי הזהירות החשוב ביותר - לעצור את הנסיעה, לצאת להפסקת התרעננות או אף לתפוס נמנום קצר ברכב, דבר שיספק לכם כוחות מחודשים להמשך הנסיעה.

כיצד להתמודד עם עייפות בנהיגה?

  • אם אתם חשים שהעיניים נעצמות במהלך הנסיעה – עצרו להתרעננות בצורה זהירה ובטוחה. בכל מקרה, לפני נסיעה ארוכה מומלץ לתכנן מראש את נקודות העצירה.
  • הימנעו מנהיגה באמצע הלילה, אז השעון הביולוגי האנושי מוכוון למצב שינה.
  • לא מומלץ לעלות על הכביש מייד אחרי פעילות גופנית מאומצת, ארוחה כבדה או נטילת תרופה הגורמת לעייפות. אם בכל זאת חייבים לנסוע – המתינו שהשפעת התרופה תתחיל להתפוגג ושתו קפה או משקה מעורר אחר (ונטול אלכוהול כמובן). לפני נסיעה ארוכה מומלץ גם לתפוס שינה טובה ולאכול משהו קל, מה שיבטיח שתהיו שבעים ועירניים במהלך הנסיעה.
  • אם אפשרי – צרפו אדם נוסף לנסיעה, שיוכל לארח לכם חברה ולוודא שלא נרדמתם על הכביש, וכן לנהוג במקומכם אם יידרש.
  • לפני הנסיעה מומלץ שתתציידו בבקבוק מים, חטיף אנרגיה או קנקן קפה.
  • הקפידו שהרכב לא יהיה חם מדי, אלא מאוורר במידה, אם באמצעות חלון פתוח קמעה, או מזגן נעים. חום רב מדי ברכב סגור וחשוך יאפוף אתכם בתחושת נמנום מסוכנת.


למרות שהקפדה על כללי הזהירות במצבי עייפות בנהיגה יכולה למנוע או להפחית את כמות התאונות הקטלניות, עדיין, למרבה הצער, מתרחשות עדיין מדי יום עשרות תאונות בכבישי הארץ הגורמות לפגיעות פיזיות ולנזק לרכוש. בשל כך חשוב מאוד שתרכשו ביטוח רכב שיבטיח לכם כיסוי מלא על כל נזק שעלול להיגרם במקרה תאונה.


המידע האמור הוא מידע כללי בלבד ולא ישמש לקביעת החובות והזכויות עפ"י תנאי הפוליסה או ככלי לפרשנות.
התנאים המחייבים הם תנאי הפוליסה בלבד ובכל מקרה של סתירה בין עלון זה לבינם, יגברו תנאי הפוליסה. לחברה הזכות לעדכן את
התעריפים המופיעים בעלון לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת. האמור בעלון זה אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם.

אני רוצה להצטרף

ביטוח רכב