דלג לתוכן
מידע לעצמאים

דאגו לעצמכם לתקופת הפנסיה - הכול על קרן השתלמות לעצמאים

כעצמאים, אתם בוודאי דואגים לעסק שלכם מבוקר עד ערב, ומשקיעים בו זמן יקר, מחשבה רבה וגם לא מעט כסף. לצד זאת, חשוב מאוד שלא תשכחו לדאוג גם לעצמכם לקראת הפרישה לגמלאות, ולוודא שעם היציאה לפנסיה תוכלו לשמור על רמת החיים לה הורגלתם בהיותכם עצמאים. כידוע, קרן הפנסיה אינה מספקת את אותה רמת הכנסה ולכן חשוב שיהיו מקורות כספיים נוספים לצורך שמירה על רמת החיים בעת יציאה לגמלאות.

מהי קרן השתלמות לעצמאים?
קרן השתלמות הינה אפיק חיסכון פנסיוני לטווח קצר עד בינוני לצד ביטוח מנהלים, קרנות הפנסיה או קופות הגמל אשר הינן לטווח ארוך. קרן ההשתלמות מציעה לעמיתים הטבות מס בצורת ניכוי (ההפקדה בקרן עד לתקרת מהווה הוצאה מוכרת ובכך מאפשרת חיסכון בהוצאות המס) וכן גמישות רבה. ניתן לפדות את כספי החיסכון מדי 6 שנים, ולהשתמש בהם לכל מטרה, ולאו דווקא לצרכי השתלמות, שזהו ייעודה המקורי. יחד עם זאת, אם תבחרו להשתמש בכספי החיסכון לצרכי השתלמות מוכרת, תוכלו למשוך כספים למימון ההשתלמות בתוך 3 שנים. כמובן, שאין חובה למשוך את הכספים ואין תום תקופה.

מאילו הטבות מס נהנים החוסכים?
קרן השתלמות לעצמאים הפכה עם השנים לפופולארית מאוד בקרב רבים בעיקר בשל הטבות המס האטרקטיביות שהיא מציעה, הן בעת ההפקדה והן בעת המשיכה.
נכון לשנת 2021 עצמאי יכול היה להפקיד בקרן השתלמות סכום בתקרה של 18,480 ₪ בשנה, וליהנות מהוצאה מוכרת לצרכי מס על סכום של 11,835 ₪ וכן מפטור ממס על הרווחים הריאליים בגין הפקדה זו. את הכספים יש להפקיד עד סוף שנת המס, מדי שנה, ורצוי להקדים בכמה שבועות, כדי לוודא שהנתונים נקלטו במערכת המידע, כך שתוכלו ליהנות מההטבות שלעיל.

ככלל, לקרן השתלמות לעצמאים ניתן להפקיד כל סכום שתרצו ואין הגבלה על גובה ההפקדה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהטבות המס ניתנות רק עבור סכום תקרה

  • הוצאה מוכרת לצרכי מס במגבלת תקרת ההפקדה השנתית
  • פטור ממס על הריבית (רווחים ריאליים) בגין רווחים על הפקדה בסכום התקרה המוטבת (18,480 ₪ לשנת 2021)
  • דחיית תשלום מס עד למועד המשיכה, בגין ריבית שנצברה על סכומים שהופקדו מעבר לתקרה השנתית
  • נזילות ומשיכה בפטור ממס לאחר 6 שנים (3 שנים במקרה של משיכה לטובת השתלמות או בהגעה לגיל זכאות).

האמור לעיל אינו ייעוץ פנסיוני ואין להסתמך על המידע כתחליף ליעוץ פנסיוני.