דלג לתוכן
שירותים ופתרונות בפרישה
שירותים ופתרונות בפרישה
לשירות ללקוחות פורשים

הפרישה מעבודה והמעבר לגמלאות

איך להפסיק לעבוד, להתחיל לחיות ולפתוח "אופק חדש"?

מאת: ישי קום ויעל שמעוני, יועצים ארגוניים - חברת היי קפיטל.

"... מהיום שקיבלתי את המכתב של משאבי-אנוש, על מועד פרישתי הצפוי - הפסקתי לתפקד ולחיות ..."
"... אני לא מסוגלת לחשוב על היום בו אאלץ לסיים את עבודתי ..."
"... בשבילי להפסיק לעבוד = לראות את הסוף ..."

אמירות המצוטטות, נשמעות לעיתים קרובות בסדנאות הכנה לקראת פרישה או במפגשים אישיים עם פורשים ובני/בנות זוגם. מנגד, יש רבים אחרים הרואים בפרישה מהעבודה תקופה של הזדמנויות, תקופה חדשה של התפתחות וצמיחה אישית.
תיאורים אלו מלמדים, שתהליך הפרישה ממקום העבודה והמעבר לתקופה של גמלאות מהווה שינוי משמעותי בכל מישורי החיים - האישיים, משפחתיים, חברתיים, תעסוקתיים, כלכליים ואף בריאותיים.
כיום ידוע כי יכולת ההסתגלות של אדם לאירועים בחייו, קשורה קשר הדוק לתפיסתו ורגשותיו כלפי האירוע. ככל שייתפס האירוע כהתמודדות, כהזדמנות וכאתגר, ככל שירגיש האדם שיש לו את המשאבים הדרושים, כך גדל הסיכוי להסתגלות מוצלחת ומותאמת במגוון תחומי החיים.
יש לזכור שהפרישה מעבודה, הנה נקודת ציון אחת בתוך מעגל החיים של כולנו. כמו במעברים אחרים בחיים - נישואין, לידת ילד, גיוס לצבא, לימודים באוניברסיטה, שינויים במקום העבודה - כך גם פרישה מעבודה, יוצרת את המשברים הנורמטיביים/טבעיים שלה. אולם בעזרת הכנה נכונה ומודעות אישית, ניתן לעבור את התקופה בצורה טובה ואף לצמוח ממנה.
בעבר, הפרישה מעבודה בגילאי ה - 60-70, נתפסה כתחילת גיל הזיקנה, זמן של התכנסות, תקופה של צמצום פעילות ו"סגירת-מעגלים". ניתן גם להתרשם מהיחס המורכב אל הפורשים ובלבול הזהות של האוכלוסייה המבוגרת בחברה הישראלית, דרך ריבוי השמות שהוצמדו לה לאורך השנים – זקנים, קשישים, ישישים, אוכלוסיית הגיל השלישי, גיל הזהב, גמלאים, פנסיונרים, אזרחים וותיקים ואוכלוסייה מבוגרת. אולם כיום, עם העלייה הדרמטית בתוחלת החיים בחברה המערבית ובישראל, עומדים בפני הפורשים ממעגל העבודה, עוד כעשרים וחמש שנות חיים בממוצע. מציאות זו מציבה בפני האדם הפורש אתגר אמיתי לקחת אחריות אישית על גורלו ולנסות לנהל, להוביל ולעצב את סגנון ואיכות החיים בשנים שנשארו במגוון תחומי החיים, הן האישיים והן המשפחתיים.
חשוב לזכור, כי לפורשים של היום בהשוואה לעבר, יש יותר אמצעים, משאבים בריאותיים, השכלתיים, חברתיים וכלכליים. בנוסף, הנתונים הדמוגרפים מצביעים על כך, ש- 10% מאוכלוסיית ישראל היא אוכלוסייה שגילה מעל 65 (כ- 760,000 איש). כתוצאה מכך, אוכלוסיית המבוגרים הופכת משנה לשנה ל"כוח שוק" משמעותי ומחוזר המאפשר כיום ובעתיד מגוון של אפשרויות בחירה ועוצמה. כיווני מחשבה אלו, יכולים להקנות מעין חיבוק חם ואופטימי לכלל האוכלוסייה המבוגרת כשבידי כל אחת ואחד היכולת לצייר ולייצר "אופק חדש" שמשמעותו הוספת חיים משמעותיים לשנים.
כיוון מחשבתי זה, מקבל חיזוק ממחקר מקיף שנעשה על פורשים בארה"ב ע"י פרופ' ג'ין כהן (2005) כאשר במחקרה נמצאו הממצאים המרכזיים הבאים:

  • רוב הנחקרים ציינו שאינם מעוניינים לחזור לעבודה ושהם חווים חוויות מעצימות בחייהם החדשים כגמלאים.
  • רמת הפעילות של הנחקרים בשנים שלאחר הפרישה, לא פחתה אלא עלתה.
  • רוב הנחקרים ציינו כי שחרור הזמן ותחושת השליטה על הזמן האישי, היא אחד מהגורמים לתחושת כח ואוטונומיה.

 רוב הנחקרים ציינו כי שחרור הזמן ותחושת השליטה על הזמן האישי, היא אחד מהגורמים לתחושת כח ואוטונומיה.

הנושאים העיקריים איתם מתמודדים הפורשים לקראת הפרישה ובתחילתה:

הסדנאות מועברות ע"י המרכז לניהול פרישה בשיתוף חברת היי קפיטל מבית מגדל, אשר מתמחה בניהול ובפיתוח משאבי אנוש, מספקת פתרונות מתקדמים למעסיקים ופרטים במש"א, ייעוץ ופיתוח ארגוני, אימון אישי, סדנאות הכנה לפרישה ופתרונות למידה.

אני רוצה לקבל פרטים על

פתרונות לפרישה
נדרש למלא את כל שדות הטופס
אני רוצה לקבל פרטים על