דלג לתוכן
קרנות השתלמות

מעסיקים - כל הסיבות לפתיחת קרן השתלמות לעובדים שלכם

קרן השתלמות היא אחת מאפיקי החיסכון הנפוצים ביותר בישראל, בעיקר מפני שהיא מציעה הטבות מס ייחודיות, פטור ממס על רווחי הון, נזילות וגמישות רבות ואפשרות לקחת הלוואה בתנאים אטרקטיביים על חשבון בכספים שנצברו בקרן, מבלי לפגוע בזכויות, בוותק, ובהשגת תשואות עתידיות.

אין ספק שיתרונות אלו גורמים לעצמאים רבים לרכוש קרן השתלמות, בעוד עובדים שכירים רבים היו מעדיפים אותה גם הם, בוודאי על פני אפיקי חיסכון אחרים. אולם בעוד שהיתרונות הרבים של קרן השתלמות ברורים מאוד עבור עובדים שכירים ועצמאיים, נשאלת לא פעם השאלה, האם גם מעסיקים המפרישים עבור עובדיהם לקרן השתלמות - נהנים מיתרונות כלשהם. התשובה היא כן, ולמרות שהם לא חייבים לעשות זאת, הרי שלמעסיקים יש לא מעט סיבות דווקא כן לפתוח קרן השתלמות לעובדיהם. הנה המרכזיות שבהן:

  • הטבות מס על הפקדות המעסיק: הפרשות המעסיק לקרן השתלמות של עובדיו נהנות מפטור ממס, עד לגובה התקרה המותרת. כיום, כחלק מתכנון מס נכון ויעיל, מעסיקים רבים מתמקדים במציאת הוצאות מוכרות, ולכן חשוב לדעת שהפרשה לקרן השתלמות לעובד נחשבת כהוצאה מוכרת למעסיק.
  • עובדים מרוצים יותר: למרות שמעסיק לא מחויב עפ"י חוק לפתוח עבור עובד קרן השתלמות (אך כן מחויב להפריש לו לקרן פנסיה כלשהי) - עדיין, בשוק העבודה התחרותי של ימינו, ועם הפיכתה של קרן ההשתלמות לפופולארית יותר ויותר - הרי שזו הזדמנות מצוינת של מעסיקים לגייס לשורותיהם עובדים איכותיים ונאמנים, שיעריכו מאוד את המקום העבודה שפתח עבורם קרן השתלמות. בעקבות כך הדבר יגרום להגברת שביעות הרצון של העובד, ישפר משמעותית את הנאמנות שלו לעסק ויגביר את התפוקה.
  • קרן השתלמות כתחליף להעלאת שכר: כאשר מגיע הרגע לדון בהעלאת שכר לעובד - מעסיקים ועובדים רבים יעדיפו לא אחת לפתוח קרן השתלמות כתחליף רווחי ומשתלם יותר, הן עבור המעסיק (הטבות ממס), והן עבור העובד (על כל שקל של עלייה בשכר, ניתן להרוויח יותר כשהכסף נחסך בקרן ההשתלמות).

    דמי ניהול נמוכים, מסלולי השקעה גמישים
    ככלל, קרן השתלמות היא אפיק השקעה לשכירים ועצמאים כאחד. עבור עובד שכיר מפריש המעסיק כשני שליש מהכסף (עד 7.5% מהשכר), בעוד העובד מפריש שליש (עד 2.5% מהשכר). עמית עצמאי מפקיד כל סכום שיבחר. הכסף שנחסך בקרן ההשתלמות ניתן למשיכה לכל מטרה אחרי 6 שנים, או אחרי 3 שנים לצורך השתלמות מקצועית. במסגרת קרן השתלמות ניתן גם לקחת הלוואה בתנאים טובים ועדיין להמשיך לצבור תשואות.
    קרן השתלמות נחשבת כיום לתוכנית החיסכון היחידה המציעה הטבות מס בשלב ההפקדה ובשלב המשיכה, ומעניקה פטור ממס רווחי הון על רווח ריאלי עד לתקרת ההפקדה השנתית המותרת.
    בנוסף לכל אלו, דמי הניהול בקרן השתלמות נמוכים יותר אל מול אפיקי חיסכון דומים; יש אפשרות לעבור בין מסלולי השקעה ללא תשלום מס רווחי הון גם עבור הפקדות שעברו את התקרה; ישנה אפשרות למשיכה חלקית של הכספים; המוטבים רשאים למשוך את הכספים בכל עת; וניתן לבחור מבין מסלולי השקעה בהתחשב במצב הכלכלי והמשפחתי.

 


האמור לעיל אינו ייעוץ פנסיוני ואין להסתמך על המידע כתחליף ליעוץ פנסיוני.