דלג לתוכן
קרנות השתלמות

כשקרן השתלמות משתלמת יותר מהעלאה בשכר

כל אדם העובד כמה שנים במקום עבודה שואף להגדיל לעצמו את ההכנסה השוטפת ולקבל העלאה בשכר מדי תקופה. גם עובד חדש המתקבל למקום עבודה יעשה רבות כדי לייצר לעצמו תנאי שכר מיטביים, אבל חשוב לדעת שגידול בהכנסה החודשית השוטפת שלכם היא לא בהכרח הדרך היחידה לשפר את מצבכם הכלכלי ולבסס יציבות כספית לאורך זמן. לעיתים, במקום לקיים דיון עם המעסיק על גובה המשכורת או העלאה בשכר - ניתן לשקול להציע לו לפתוח עבורכם קרן השתלמות, שנחשבת כיום לאחד מאפיקי החיסכון הנפוצים והמבוקשים ביותר, בעיקר מפני שהיא מגלמת בתוכה הטבות מס ייחודיות, מאפשרת נזילות לאחר 6 שנים וגמישות בבחירת מסלולי השקעה המתאימים לצרכי העמית. בקרן ההשתלמות ניתן גם ליטול הלוואה בתנאים אטרקטיביים על חשבון הכספים הצבורים בקרן, בעמידה בתנאי חיתום, מבלי לפגוע בזכויות, בוותק ובתשואות עתידיות. יתרונות אלו גורמים לעובדים עצמאים רבים לרכוש לעצמם קרן השתלמות, בעוד שעובדים שכירים רבים שוקלים לבקש ממקום עבודתם לפתוח עבורם קרן השתלמות במקום העלאה בשכר. למה? ובכן, הסיבות לכך רבות ומגוונות. הנה העיקריות שבהן:

על כל שקל שלכם - המעביד יפקיד פי 3
במרבית המקרים עובד ממפקיד לקרן השתלמות 2.5% משכרו בעוד המעסיק מפקיד עד כ-7.5% משכר העובד. כך למשל, עבור שכר של 10,000 ₪ - אתם תפקידו לקרן 250 ₪ בחודש בעוד המעסיק יפקיד עבורכם 750 ₪. כך, תוכלו ליהנות מחיסכון חודשי של 1,000 ₪ שאת רובו הפקיד המעסיק.


מגוון מסלולי חיסכון לבחירתכם
קרן השתלמות מאפשרת לעובד לבחור מבין מגוון מסלולי השקעה בהתאם לצרכי העובד ומאפייני הסיכון המתאימים לו, כשהמעבר בין מסלולי ההשקעה לא גורר אחריו תשלום מס רווחי הון. בנוסף, ניתן לפצל את הכספים בין מספר מסלולי השקעה. חוסכים רבים לא משקיעים בשוק ההון בעצמם, אך עדיין רוצים ליהנות מפוטנציאל תשואה גבוה יחסית המאפיין אותו. חלק מהמסלולים שמציעה קרן השתלמות (לדוגמה: מסלול מניות, מסלול כללי) מאופיינים בהשקעה של חלק מהכספים בשוק ההון, הליך עליו אמונים מומחי השקעות מיומנים.


הטבות מס אטרקטיביות
חלק המעסיק המופקד בקרן ההשתלמות אינו ממוסה (מוגבל בתקרת הפקדה 1571 ₪ בחודש נכון לשנת 2021) וניתן למשיכה לאחר 6 שנים בפטור ממס. בנוסף לכך, ובשונה מאפיקי השקעה אחרים, הרווחים שנצברים על הפקדות אלה פטורים ממס רווחי הון ששיעורו כיום 25% על הריווחים הריאליים. אלו הטבות מס משמעותיות ואטרקטיביות מאוד.


חיסכון כספי רב
אם אתם באמת נמצאים בדילמה באם לקבל העלאה בשכר או לבקש מהמעסיק לפתוח עבורכם קרן השתלמות, יתכן שהחישוב הזה יעזור לכם להגיע להחלטה מושכלת. כך למשל, אם לא תמשכו את הכספים שחסכתם לפחות 6 שנים, במהלכן הפקדתם מדי חודש 250 ₪ והמעסיק 750 ₪ - הרי שלאחר 6 שנים יצברו לזכותם 72,000 ₪, עוד לפני התשואה שיכולה להוסיף עוד כמה אלפים טובים לחיסכון.


נזילות וגמישות רבים, הלוואה בתנאים משתלמים
הכספים שנחסכים בקרן השתלמות ניתנים למשיכה לכל מטרה אחרי 6 שנים, או אחרי 3 שנים אם הכסף מופנה לצורך השתלמות מקצועית. בנוסף, קרן השתלמות מאפשרת נטילת הלוואה בתנאים טובים כנגד הסכומים שנצברו בה, ומבלי לפגוע בוותק ובצבירת התשואות וכל זאת בכפוף לחיתום.

קרן השתלמות משתלמת גם למעסיקים
בעוד שהיתרונות הרבים של קרן השתלמות ברורים עבור עובדים שכירים ועצמאיים, נשאלת לא פעם השאלה, האם גם מעסיקים המפרישים עבור עובדיהם לקרן השתלמות - נהנים מיתרונות כלשהם. ובכן, כן! למרות שהם לא חייבים לעשות זאת, הרי שלמעסיקים יש לא מעט סיבות טובות לפתוח קרן השתלמות עבור עובדיהם, כשהמרכזיות שבהן הן אלו:

  • עובדים מרוצים יותר: בשוק העבודה התחרותי, פתיחת קרן השתלמות לעובד מהווה הזדמנות מצוינת למעסיקים לגייס עובדים נאמנים בעלי שביעות רצון גדולה ממקום עבודתם, דבר שישפר ההערכה שלהם לעסק ויגרום להם לעבוד טוב יותר, ביודעם כי המעסיק לא מחויב עפ"י חוק לפתוח עבורם קרן השתלמות.
  • תחליף משתלם להעלאת שכר: כאשר מעסיק דן עובד על העלאה בשכר - פעמים רבות יעדיפו לא אחת לפתוח קרן השתלמות כתחליף רווחי ומשתלם יותר. עבור המעסיק היתרון בחיסכון בתשלומים שנלווים לשכר כמו ביטוח לאומי, פנסיה ופיצויים, שיגדלו מן הסתם בעת העלאה השכר העובד.

האמור לעיל אינו ייעוץ פנסיוני ואין להסתמך על המידע כתחליף ליעוץ פנסיוני.