דלג לתוכן
ביטוח בריאות

טיפים לשמירה על רמות תקינות של ויטמין D

בשנים האחרונות, גוברת יותר יותר המודעות לחשיבות של רמות תקינות של ויטמין D בגוף. התופעה התגברה ביתר שאת בתקופת הקורונה הארוכה, שאילצה אותנו לשבת תקופה ממושכת בבתים ולא לצאת החוצה, דבר שגרם למחסור חמור בהימצאות הוויטמין החשוב הזה בקרב מבוגרים וילדים כאחד.
חשוב לדעת, כי ויטמין D הוא פרו ויטמין חיוני המיוצר ברובו בגוף האדם וחשוב מאוד לתפקודו התקין. זהו ויטמין מסיס בשומן שבשילוב עם סידן נחשב כאחד הרכיבים החיוניים ביותר לבריאות העצמות. הסיבה לחשיבותו הגבוהה של ויטמין D, נעוצה במחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות שהעלו יתרונות בריאותיים רבים, בהם: הגנה על מערכת הנשימה, על הלב ועל המוח, הפחתת הסיכון ללקות במחלות שונות, כמו סוכרת, סרטן, מחלות לב, טרשת נפוצה או מחלות מעי דלקתיות. הוויטמין אחראי על כמות הסידן בגוף, מסייע בתהליך הספיגה שלו בדם וביכולתו לשמור על תפקוד תקין של מערכת השלד. בנוסף, הוא מסייע לאיזון רמות הסוכר בדם, בהפחתת הסיכון ללקות באלצהיימר, בשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון ובשיפור מצב הרוח הכללי.
ויטמין D נוצר בעור בעיקר על ידי חשיפה לשמש, ובשל כך - המדדים שלו בגוף משתנים בהתאם לעונות השנה ובמידת החשיפה לשמש. לאחר הקיץ, ולאורך כל עונת הסתיו, מצויות לרוב כמויות מספקות של הוויטמין בגופנו, אולם מי שלא נחשף דיו לשמש בחודשים החמים, ישב רבות במשרד ונמנע לשהות בחוץ פרק זמן של כ-15 דקות ביום – עשוי לסבול ממחסור בוויטמין החשוב הזה.
מהמחסור סובלים מיליוני אנשים בריאים בעולם המערבי, כשהאוכלוסיות הפגיעות יותר הן תינוקות, קשישים, נשים הרות או נשים בגיל המעבר, כמו גם אנשים העובדים שעות ארוכות במשרד ולא נחשפים לאור שמש במהלך היום, ואנשים בעלי עור כהה, שבשל הימצאות מוגברת של הורמון המלנין בגופם - המהווה מעין מסנן קרינה טבעי - צריכים להיחשף לשמש זמן רב יותר, אך לא תמיד מודעים לכך. המחסור בוויטמין D מתגלה באמצעות בדיקת דם רגילה, כשההמלצה היא לנטול כ-400 יחידות יומיות לתינוקות עד גיל שנה, וכ-600-1000 יחידות עבור מבוגרים.

איך ניתן לשמור על רמה תקינה של ויטמין D בגוף?
חשיפה מבוקרת לשמש: כאמור, זו הדרך היעילה ביותר לשמור על רמות תקינות של ויטמין D בגוף, וכפי שמראים מחקרים - ההמלצה היא להיחשף לשמש באופן מבוקר כ-10-15 דקות.
תזונה נכונה: הקפדה על צריכת מזון מזין ובריא יכולה אף היא לסייע בשמירת מדד תקין של ויטמין D, ובשל כך רצוי לצרוך מזונות המכילים כמות מספקת שלו, כמו ביצים, דגים שמנים יחסית, כמו סלמון, מקרל או סרדינים, שמן דגים, ומוצרי מזון המועשרים בוויטמין D, כמו משקאות חלב וסויה, דגני בוקר, מרגרינה ומיצי פירות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהכמות של ויטמין D במזונות אלו נמוכה יחסית ולא מספק את הכמות הרצויה לנו לאורך זמן.
תוספי תזונה: ויטמין D ניתן לצרוך גם כתוסף תזונה, כשהיום אפשר למצוא בשוק טיפות, כמוסות או טבליות ללעיסה שניתן לרכוש בקופות החולים, בבתי מרקחת או בחנויות טבע. בחלק מהתוספים יציעו לכם ויטמין D בלבד, בעוד שאחרים כוללים גם ויטמינים ומינרלים נוספים, ובעיקר סידן. כך או כך, מומלץ לצורך את תוסף הוויטמין לאחר ארוחה שומנית יחסית, מפני שוויטמין D הוא מסיס שומן וייספג ביעילות רבה יותר בגוף.

 

המידע האמור הוא מידע כללי בלבד ולא ישמש לקביעת החובות והזכויות עפ"י תנאי הפוליסה או ככלי לפרשנות. התנאים המחייבים הם תנאי הפוליסה בלבד ובכל מקרה של סתירה בין כתבה זו לבינם, יגברו תנאי הפוליסה. לחברה הזכות לעדכן את התעריפים המופיעים בכתבה לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת. האמור בכתבה זו אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם. 

אני רוצה להצטרף

ביטוחי בריאות
נדרש למלא את כל שדות הטופס
  • יש לך כבר ביטוח בריאות פרטי?
אני רוצה להצטרף