דלג לתוכן
ביטוח בריאות

אדום לבן או צהוב? המדריך המלא לצבע של הירקות שלכם

אורח חיים בריא

אף אחד לא יתפלא אם גם אנחנו נאמץ את ההצעה של כל גופי הבריאות הבינלאומיים ונמליץ גם לכם להרבות באכילת ירקות ולהכניסם באופן קבוע לתפריט היומי. ככלל, צריכה מאוזנת של ירקות מכל הסוגים והצבעים משפרת באופן משמעותי את איכות הבריאות שלכם, מזרימים לגוף אנרגיה חיונית, מגינים מפני מחלות שונות ותורמות למראה עור פנים קורן וזוהר. על כל אלו אחראים פיטו-כימיקלים, ויטמינים, מינרלים וסיבים, המצויים בכמות רבה בירקות השונים. ברובם המכריע נמצאים חומרים נוגדי חמצון המסייעים אף הם בהפחתת הסיכון ללקות במחלות, והם עשירים בסיבים תזונתיים המונעים עצירות, מאזנים את רמות הסוכר והכולסטרול ובדם, וכן בוויטמינים ובמינרלים המחזקים את מערכת החיסון.

בשל כך, ובעיקר בשנים האחרונות, ההמלצה הגורפת של כל גורמי הבריאות המובילים בארץ ובעולם היא לצרוך מדי יום ירקות מכל קבוצות הצבעים העיקריות - ירוק, כתום, אדום, סגול ולבן. כל ירק באחד מחמשת הצבעים הללו מסייע לשמירה על מערכות שונות בגוף, ולכן שילוב של כולם בתפריט היומי - יספק לכם כיסוי בריאותי רחב יותר.

אדום
ירקות אדומים: עגבניות, פלפל, צנונית, אבטיח
יתרונות בריאותיים: הצבע האדום בירקות אלו נובע מקבוצת פיגמנטים הקרויים קרטנואידים, בהם נכללים גם ויטמין A ובטא-קרוטאן, הנחשבים לאחד מנוגדי החמצון החשובים ביותר. קרטנואידים אלו יכולים לסייע בהפחתת הסיכון ללקות במחלות לב, שבץ, ואף סוגים של סרטן. צריכה של ירקות אדומים גם עשוייה להאט תהליכי הזדקנות ולשפר את תפקודי הריאות.

צהוב/כתום
ירקות צהובים / כתומים: גזר, פלפל צהוב, פלפל כתום, דלעת, בטטה, מלון כתום, תירס, שעועית צהובה
יתרונות בריאותיים: הירקות הצהובים-כתומים מכילים קרטנואידים, ואת הפיגמנט בטא קרוטן ואלפא קרוטן, המסייעים במניעת סרטן, בהגנה על תאי הגוף ובשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון. ליעילות בריאותית מקסימלית כדאי גם כאן לחמם או לאדות הירק ובכל להעלות את יכולת הספיגה של ויטמין A בגוף.

ירוק
ירקות ירוקים: פלפל ירוק, כרוב, כרוב ניצנים, חסה, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, בזיליקום, נענע, רוזמרין שמיר, כרוב, ברוקולי, ארטישוק, שעועית ירוקה
יתרונות בריאותיים: בקבוצה הירוקים נכללים סוגים רבים של ירקות בריאים ועסיסיים. הצבע הירוק, שנחשב לצבע המובהק של הטבי, נובע מהימצאות של פיגמנט לוטאין שביכולתו לסייע בשמירה על בריאות העיניים הירקות הירוקים השייכים למשפחת המצליבים, כמו כרוב או ברוקולי, מסייעים גם במניעת סוגים שונים של סרטן, וכמובן - כל עשבי התיבול הירוקים והריחניים, שפרט ליכולתם להעשיר טעמים של תבשילים וסלטים רבים - ניחנים גם הם בתכונות בריאותיות מבורכות.


לבן
ירקות לבנים: כרובית, שום, קולרבי, לפת, ארטישוק ירושלמי, גזר לבן, פטריות
יתרונות בריאותיים: לא סתם מייחסים לצבע הלבן תכונות של טוהר, ניקיון וצלילות, ותכונות אלו באות לידי ביטוי גם בלא מעט ירקות לבנים שמספק לנו הטבע. כך למשל, שום נחשב לאחד מהירקות הבריאים ביותר לכלי הדם וללב, וביכולתו להפחית את הכולסטרול הרע בדם והגנה מפני הצטננות ועמידות בפני חיידקים שונים. בבצל, לדוגמה, נמצאת כמות מספקת של גופרית המסייעת במניעת סוגים שונים של סרטן, וכן במניעת מחלות לב. גם תפוח אדמה לבן מציע סגולות רפואיות מצויינת בהיותו מכיל שפע של ויטמינים ומינרלים, אשלגן וויטמין B.

סגול
ירקות סגולים: כרוב סגול, סלק, חציל, בצל סגול, תפוח אדמה סגול
יתרונות בריאותיים: הירקות הסגולים מכילים את פיגמנט אנתוציאנין ממשפחת הפלבנואידים, המשמשים כנוגדי חמצון עוצמתיים היכולים לסייע במניעת טרשת עורקים, סכרת, בשמירה טובה על המוח ובהפחתת אלרגיות ודלקות שונות.

 

המידע האמור הוא מידע כללי בלבד ולא ישמש לקביעת החובות והזכויות עפ"י תנאי הפוליסה או ככלי לפרשנות. התנאים המחייבים הם תנאי הפוליסה בלבד ובכל מקרה של סתירה בין כתבה זו לבינם, יגברו תנאי הפוליסה. לחברה הזכות לעדכן את התעריפים המופיעים בכתבה לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת. האמור בכתבה זו אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם. 

 

אני רוצה להצטרף

ביטוחי בריאות
נדרש למלא את כל שדות הטופס
  • יש לך כבר ביטוח בריאות פרטי?
אני רוצה להצטרף