דלג לתוכן

המדריך המלא לצמיגים ברכב שלכם ועל הקשר שלהם לבטיחות

חדש או משומש, משפחתי או ספורטיבי, עירוני או רכב שטח גדול - לא חשוב איזה רכב יש לכם - הצמיגים שלו הם האלמנט הבטיחותי החשוב ביותר, המקשר באופן בלעדי בין הרכב לכביש, ומאפשר לכם לבלום, לפנות או להאיץ, להפעיל הלכה למעשה את המערכות האחרות ברכב בכביש עצמו, לעמוד בעומס רב לפרקי זמן ארוכים ולשרוד את החום הגבוה כתוצאה מהמגע המאסיבי עם כבישי האספלט.
למרות החשיבות העצומה שלהם, ותפקידם הקריטי לבטיחות הנסיעה - נהגים רבים לא תמיד מודעים לאופן השימוש האופטימלי בצמיגי הרכב, וחלקם לא מקפידים על החלפתם בזמן ועל טיפול מתאים בהם. אי הקפדה על כל אלו עלול לסכן משמעותית את רמת הבטיחות של הרכב, ובוודאי את הנהג והנוסעים, ולכן ריכזנו לכם כאן מידע חשוב על צמיגי רכב - איך מטפלים בהם, באילו מצבים חייבים להחליף אותם מיידית ואיך מוודאים שהצמיגים שרכשתם הם המתאימים ביותר לרכב שלכם.

איך לשמור על תקינות הצמיגים ומתי חובה להחליף אותם? 
חיי המדף של צמיג לרכב עומדים על כ-3-4 שנים, או על כ-50-60 אלף ק"מ. למרות זאת, אורך החיים של הצמיג עלול להתקצר משמעותית בהתאם לאופן השימוש ואופי הנהיגה, כך שהצמיגים יישחקו יותר מן הסתם אם תנהגו בפראות, לעומת אם תנהגו באופן סולידי ורגוע יותר. פרמטר נוסף המשפיע על תקינות הצמיג הוא שמירה על לחץ אוויר תקין וזוויות היגוי תקינות, כאשר גם לתנאי מזג אוויר מסויימים ולאיכות הכבישים ישנה השפעה ישירה על רמת התקינות והבטיחות.
חשוב לזכור שכאשר לחץ האוויר בצמיג נמוך הסיכון לפיצוץ מתגבר, ולכן כדי לשמור על הצמיגים ברכב, חשוב לבדוק לעיתים תכופות את לחץ האוויר ולמלא בהם אוויר עפ"י הוראות היצרן. את בדיקת לחץ האוויר רצוי לבצע לפני תחילת הנסיעה, כשהצמיג עדיין קר.

ככלל, לכל צמיג יש גיל המוטבע בדפנותיו כמספר בעל ארבע ספרות המייצגות את מועד הייצור - השתיים השמאליות מייצגות את שבוע הייצור, והשתיים הימניות את שנת הייצור. בבואכם לרכוש צמיג חדש – מומלץ שתבחרו בכזה שמועד ייצורו סמוך ככל הניתן למועד רכישתו, ובוודאי לא זה שמועד ייצורו עומד על יותר משנה.

בדופן של כל צמיג לרכב מופיעים חריצים שמטרתם לנקז מים, כך שלא יבואו במגע עם האספלט של הכביש, ולכן חשוב לוודא שעומקם עומד בטווח התקין של לפחות 5 מ"מ. 
על מנת לדעת בדיוק מתי חייבים להחליף צמיג יש לוודא שהצמיג אינו יבש, דבר המשפיע על יכולת האחיזה באספלט. בנוסף, חשוב לשים לב לסימני בלאי ושחיקה, קרעים, עיוותים, נפיחות או סדקים; וכן לוודא שעומק החריצים בסוליה לא יורד מתחת ל-2.5 מ"מ.
כאשר מתגלה אחד מהסממנים הללו - יש להחליף את הצמיגים באופן מיידי, ולעשות זאת במוסך מוסמך בלבד. בעת החלפת הצמיגים חשוב מאוד לוודא שארבעתם יהיו מאותו דגם ויצרן, ולהקפיד הקפדה יתרה על כך שזוג צמיגים על אותו הציר - אחוריים או קדמיים - יהיו זהים לחלוטין בדגם ובמראה הסולייה, דבר שיאפשר נסיעה מאוזנת ובטוחה. אם אתם מחליפים רק צמיג אחד בשל פנצ'ר - וודאו כי במוסך מבצעים איזון של הצמיג השני שעל אותו הציר.
כך או כך, תמיד רצוי להתקין את הצמיגים החדשים יותר מאחור, ולהעביר את הישנים לקדמת הרכב. כמו כן, חשוב לבקש תעודת אחריות של יצרן הצמיגים או היבואן, על מנת לקבל פיצוי במקרה של פגם, וכמובן לוודא שיש ברשותכם ביטוח רכב בתוקף שיכסה אתכם מפני נזקים שונים שעלולים להגרם לכם או לרכב.

 


המידע האמור הוא מידע כללי בלבד ולא ישמש לקביעת החובות והזכויות עפ"י תנאי הפוליסה או ככלי לפרשנות.
התנאים המחייבים הם תנאי הפוליסה בלבד ובכל מקרה של סתירה בין עלון זה לבינם, יגברו תנאי הפוליסה. לחברה הזכות לעדכן את
התעריפים המופיעים בעלון לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת. האמור בעלון זה אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם.

אני רוצה להצטרף

ביטוח רכב
נדרש למלא את כל שדות הטופס
אני רוצה להצטרף