דלג לתוכן

המדריך המלא ללחץ האוויר בצמיגים שלכם

בין אם גדולים או קטנים יותר, יקרים יותר או פחות, איכותיים מאוד או סטנדרטיים - לצמיגי הרכב ישנה חשיבות עליונה בבטיחות הרכב וביצירת תנאי נסיעה ונהיגה אופטימליים על הכבישים, והדבר נכון במיוחד בכל הקשור ללחץ אוויר תקין בגלגלים. ככלל, לחץ אוויר נמוך מדי הוא הגורם העיקרי ביצירת נזק משמעותי לצמיגים, בין אם סדקים עמוקים, התפוצצות שלהם, הקטנת יכולת נשיאת המטען של הרכב, או היפרדות המדרך. כל אלו עלולים לגרום לאיבוד שליטה על רכב, ולהוביל חלילה לתאונות קשות ומיותרות.
למרות זאת, נהגים לא מעטים לא מודעים עד תום לכך שיש לוודא באופן רציף האם לחץ האוויר ברכבם תקין, לא תמיד מספקים לצמיגים את הטיפול המתאים ולא מחליפים בזמן צמיגים בלויים או קרועים.


למה לחץ אוויר תקין כל כך חשוב לבטיחות הנסיעה?
• צמיג שאינו מנופח בכמות אוויר מספקת, עלול לגרום לירידה בכושר הבטיחות של הרכב ולפגיעה במערכת ההיגוי, דבר שיגרום לתפקוד לקוי
  של ההגה, לתחושת כבדות בתפעולו ובביצועים מכאניים לקויים.
• לחץ אוויר שאינו תקין עלול לפגוע במרחק הבלימה של הרכב, להאריך את שטחו ולגרום חלילה לתאונות מיותרות.
• צמיגים שאינם תקינים וחסרים באוויר עלולים להפחית את יכולת אחיזת הכביש בעקומות ובסיבובים חדים, עד כדי איבוד שליטה או סטייה
  מנתיב, בעיקר בעת בלימה.
• בפן הכלכלי, לחץ אוויר נמוך מעלה משמעותית את צריכת הדלק וגורר הוצאות כספיות מיותרות. כמו כן, ככל שיהיה חסר בו אוויר - הצמיג
  יישחק מהר יותר, ולכן תידרשו להחליפו בתדירות גבוהה יותר.
• בצמיג שבו חסר אוויר - ניקוז המים בכביש רטוב נפגע משמעותית והרכב עלול להיכנס למצב "ציפה", בו נפגעת השליטה על מערכת ההיגוי.

איך מוודאים שלחץ האוויר בהרכב תקין?
באופן טבעי, עם הזמן לחץ האוויר בצמיגי הרכב פוחת בהדרגה, דבר שעלול להגביר את הסיכון לפיצוץ הצמיג. שימו לב שגם לתנאי מזג האוויר ולאיכות הכביש יש השפעה מכרעת על רמת התקינות והבטיחות של הרכב, וככל שהטמפרטורה בחוץ משתנה, כך משתנה גם לחץ האוויר בצמיגים. לכן יש לבדוק את הצמיגים אחת לחודש, ולמלא בהם אוויר כנדרש מהוראות היצרן. את בדיקת לחץ האוויר רצוי לבצע לפני תחילת הנסיעה, כשהצמיג עדיין קר, והרכב חנה לפחות 3 שעות ללא פעילות. שימו לב שהצמיגים מתחממים כבר לאחר נסיעה קצרה של כ-1.5 ק"מ, ולכן מומלץ לבדוק את לחץ הצמיגים טרם הנסיעה, ורק בבואכם לתחנת הדלק לנפח בהתאם.


מתי צריך להחליף צמיגים?
צמיגים לרכב יכולים לפעול בצורה תקינה ובטוחה במשך כ-3-4 שנים, או לנסוע כ-50-60 אלף ק"מ. יחד עם זאת, ככל שהנסיעה תהיה פרועה ולא בטיחותית - כך הצמיגים יישחקו מהר יותר ורמת הבטיחות עלולה להידרדר בתוך זמן קצר.
כדי לדעת מתי הגיע המועד המתאים להחלפת צמידי הרכב, יש לוודא תחילה שהצמיגים אינם יבשים, דבר שיפגע ביכולת האחיזה בכביש. בנוסף, אם על הצמיג מופיעים קרעים, נפיחויות, סדקים או סימני שחיקה ובלאי - יש להחליפם בהקדם. בנוסף בדופן של כל צמיג נמצאים חריצים לניקוז מים ולמניעת מגע עם אספלט הכביש, ולכן חשוב לוודא שעומקם עומד בטווח של לפחות 5 מ"מ, ולא פחות מ-2.5 מ"מ.

כאשר אחד מצמיגי הרכב סובל מאחת התופעות שהזכרנו מעלה - רצוי להחליף אותם בהקדם ולעשות זאת במוסך מוסמך בלבד. שימו לב שבדפנות של כל צמיג רכב מוטבעות ארבע ספרות המייצגות את מועד ייצורו, כששתי הספרות השמאליות מייצגות את שבוע הייצור, ושתי הימניות את שנת הייצור. כך למעשה, אתם יודעים את גיל הצמיג, ולכן לפני רכישת צמיג חדש - בדקו את שנת הייצור, והעדיפו כזה שמועד ייצורו הוא הקרוב ביותר למועד הרכישה, ובלבד שהפער לא יעמוד על יותר משנה.

בעת ההחלפה וודאו שארבעת הצמיגים יהיו מאותו דגם ויצרן, והקפידו שזוג צמיגים על אותו הציר - צמיגים אחוריים או צמיגים קדמיים - יהיו זהים לחלוטין בדגם ובמראה הסולייה. כל אלו יאפשרו לכם נסיעה בטוחה ומאוזנת. אם אתם נדרשים להחליף רק צמיג אחד כתוצאה מפנצ'ר - אל תשכחו לוודא שבמוסך ערכו איזון בין הצמיגים המורכבים על אותו הציר.

בנוסף, בעת ההתקנה הקפידו שהצמיגים החדשים יותר מורכבים מאחור, והעבירו את הישנים לקדמת הרכב. בנוסף, אל תשכחו לבקש תעודת אחריות שתספק לכם פיצוי במקרה של פגם, וכמובן לוודא שיש ברשותכם ביטוח רכב בתוקף שיעניק כיסוי מלא על נזק שעלול להגרם לכם או לרכב.


המידע האמור הוא מידע כללי בלבד ולא ישמש לקביעת החובות והזכויות עפ"י תנאי הפוליסה או ככלי לפרשנות.
התנאים המחייבים הם תנאי הפוליסה בלבד ובכל מקרה של סתירה בין עלון זה לבינם, יגברו תנאי הפוליסה. לחברה הזכות לעדכן את
התעריפים המופיעים בעלון לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת. האמור בעלון זה אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם.

אני רוצה להצטרף

ביטוח רכב
נדרש למלא את כל שדות הטופס
אני רוצה להצטרף