דלג לתוכן

כשהבטיחות היא ערך עליון: טיפים לרכישת רכב משפחתי בטיחותי

רכישת רכב חדש - ובמיוחד רכב משפחתי שאמור לשרת נאמנה את כל בני הבית לאורך זמן - הוא תהליך משמעותי שצריך לא מעט חקר שוק ומחשבה על הפרטים הקטנים ביותר. מגובה התקציב, רמת ביצועים נאותה, התאמה מיטבית לאורח החיים שלכם ולהרכב המשפחתי, ועד לבחירת דגם שיספק את רמת הבטיחות המקסימלית שתבטיח לכם חווית נסיעה ונהיגה חלקה - ריכזנו לכם כמה טיפים והמלצות יעילות לבחירת רכב משפחתי בטיחותי. 


בטיחות מעל הכל!
דבר ראשון והחשוב מכולם הוא רמת הבטיחות של הרכב המשפחתי אותו תרכשו. ככלל, רמת הבטיחות חשובה תמיד ובכל מצב, והדבר נכון שבעתיים כשמדובר ברכב משפחתי המשרת את ילדיכם היקרים לכם מכל. בשל כך, מומלץ לבחון דגמים שקיבלו ציונים גבוהים במיוחד במבחני ריסוק קפדניים ומחמירים, וכן לברר על יעילות מערכות ההתראה הטכנולוגיות המותקנות ברכב במטרה למנוע תאונה או לפחות להגן עליכם בצורה מיטב אם היא כבר מתרחשת. כיום, ברוב הרכבים המשפחתיים החדשים קיימת רמת בטיחות מספקת, כשלרוב הדגמים כמות זהה של כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות. יחד עם זאת, ניכרים לא פעם הבדלים לא קטנים בין רמת הבטיחות של המכוניות השונות, ולכן חשוב לשים לב במיוחד לציוני הריסוק אותו קיבל כל דגם ובעיקר להתעכב על שנת הבדיקה, מפני שעם השנים הופכים המבדקים הללו למחמירים וקפדניים יותר ויותר, בעיקר בשל כניסתן לשימוש רחב של מערכות בטיחות אקטיביות, הכוללות בקרת סטיה מנתיב, תיקון טעויות נהג, מערכות בלימה אוטומטית, שיוט, מערכות התרעה לסכנות צפויות בכבישים ועוד.
כשמדובר ברכב משפחתי המסיע תדיר גם ילדים קטנים, חשוב מאוד לבדוק בנוסף כמה כיסאות בטיחות נכנסים במושב האחורי והאם הרכב מותאם לדגמים השונים. כך למשל, מושב בטיחות לילדים שמתחבר לשלדת הרכב, מצריך מערכת איזופיקס ISOfix המובנית בתוך הרכב, ובנוייה מעיגולי מתכת המהוות נקודת עיגון לכיסא הבטיחות. בנוסף, כדי לוודא את דירוג הבטיחות וציוני מבחני הריסוק של הרכב - מומלץ להיכנס לאתרי היצרנים עצמם, דבר שיסייע לכם בקבלת ההחלטה על רכישת דגם ספציפי.
כך או כך, בהתאם לרפורמת ביטוחי החובה לרכב של משרד האוצר והאגף הממונה על שוק ההון והביטוח משנת 2017 - רכב בו מותקנות מערכות בטיחות מתקדמות יכול ליהנות מהוזלה משמעותית של תעריפי ביטוח חובה. ואם בביטוח עסקינן, הרי שלצד השימוש הגובר והולך במערכות אלו, עדיין קיימת חשיבות רבה לרכוש ביטוח רכב מקיף או צד ג' שיבטיח לכם שבמקרה תאונה, חס וחלילה, תקבלו כיסוי מלא על כל נזק שעלול להיגרם.

הרכב משפחתי
ככלל, למכונית משפחתית יש 4 קטגוריות מרכזיות: מיני משפחתית, משפחתית, מיני-ואן ורכב פנאי (הידוע גם כרכב שטח). כל הסוגים הללו מותאמים להסעה של לפחות 5 אנשים כולל הנהג, כשבמיני-ואן וברכב שטח לרוב ישנם 7 מושבים. בהקשר זה, אחת השאלות הראשונות שתצטרכו להתייחס אליה לפני רכישת רכב משפחתי היא לא רק מי מבני המשפחה ייסע בו, אלא אם אתם מתכננים בעתיד - הקרוב או הרחוק - להרחיב את המשפחה. האם ההרכב המשפחתי שלכם יכול להסתפק ברכב משפחתי סטנדרטי, או דווקא תצטרכו לרכוש מיני-ואן או אן גדולים ומרווחים במיוחד. כך או כך, תמיד חשבו צעד קדימה ובחרו ברכב שישרת אתכם לאורך זמן, ולא כזה שתיאלצו להחליפו בכל שנתיים. בנוסף, קחו בחשבון שרכב משפחתי צריך להתאים לא רק לגודל המשפחה, אלא גם לגודל הילדים - ילדים רכים או נערים מתבגרים שלא מפסיקים לגדול.


התקציב שלכם
שאלת התקציב היא אחת השאלות החשובות בתהליך רכישת רכב משפחתי, כשטווח המחירים מתחיל מכמה עשרות אלפי שקלים ומאמיר עד לכמה מאות. לאחר שתגדירו את התקציב שלכם לרכישת הרכב ותחשבו את ההון העצמי שלכם לטובת העניין, זכרו שיש כיום לא מעט פתרונות מימון, שיאפשרו לכם לעבור לרכב משפחתי גדול ואיכותי ושישלימו את הפער בין ההון העצמי לעלות הרכב הסופית.


צריכת דלק
אחד הפקטורים המשמעותיים בבחירת רכב חדש, ובעיקר רכב משפחתי גדול, הן הוצאות הדלק עבור השימוש בו. לכן, לפני הרכישה, מומלץ שתחשבו את כמות הנסיעות החודשיות שלכם לפי צרכיכם, ונסו להעריך את כמות הדלק הדרושה לכך. זכרו שלכל רכב יש צריכת דלק שונה, ורצוי לבחור בזה שיציע חסכון בעלויות ככל הניתן, בין אם ברכב עם נפח מנוע קטן, רכב חשמלי, היברידי, חסכוני, או אולי רכב בעל נפח מנוע גדול אך כזה המצוייד במערכת חסכון בדלק.


הציפיות מהרכב
לשגרת חיי המשפחה שלכם ישנה השפעה רבה על סוג הרכב המתאים לכם ביותר, כשהמטרה העיקרית היא לאפשר לעצמכם חווית נהיגה ונסיעה נוחה ומתאימה ככל האפשר לצרכיכם. כך, אם אתם נוהגים לצאת לטיולי שטח ממושכים בחיק הטבע - מן הסתם תעדיפו מכונית מרווחת עם תא מטען רחב ונוח לאחסון של ציוד רב. אם אתם גרים באיזור עם חנייה מוגבלת - לגודל הרכב תהיה משמעות רבה במציאת חנייה, ואולי יהיה נכון לבחור בדגם קטן יותר, בעוד שאם אתם משפחה צעירה עם תינוקות, או מתכננים בעתיד להרחיב את המשפחה, חשוב לשים דגש על רכב שיאפשר אחסון נוח של עגלת התינוק ושל מושבי בטיחות מתאימים לכל אחד מילדי המשפחה.


איפה רוכשים רכב משפחתי בטיחותי?
רכישת רכב כרוכה לא פעם בלא מעט סיכונים, בעיקר אם אתם רוכשים מאדם פרטי רכב יד שנייה (או שלישית או רביעית). כדי למזער את הנזק שעלול להיגרם מקניית "חתול בשק", חשוב מאוד להיפגש עם המוכר פנים מול פנים, לתהות על קנקנו, ולבדוק את הבעלות על הרכב עפ"י תעודת זהות וכתובת המוכר. בנוסף, רצוי שהפגישה תהיה בסמוך לביתו או למקום עבודתו של המוכר, כך שתדעו מאין מגיע, ותוכלו לאתרו בקלות, אם תידרשו.
אם אתם לוקחים את הרכב למכון בדיקה - מומלץ שאתם אלו שתבחרו אותו, ולא המוכר, וכמובן - קחו אותו אתכם. כך או כך, אל תתפתו לבדיקה חובבנית של אדם או גוף לא מוסמכים, אלא בחרו מכון מורשה של משרד התחבורה.
אם אתם רוכשים רכב משפחתי דרך חברה מקצועית אתם יכולים ליהנות משקט נפשי לגבי איכות הרכב ומצבו הבטיחותי, לקבל חוות דעת מקצועית על הדגם הרצוי לכם ולדעת שיש לכם כתובת לכל בעיה או תקלה שתתעורר בהמשך, כמו גם לקבל ברוב המקרים אפשרויות מימון מגוונות.


המידע האמור הוא מידע כללי בלבד ולא ישמש לקביעת החובות והזכויות עפ"י תנאי הפוליסה או ככלי לפרשנות.
התנאים המחייבים הם תנאי הפוליסה בלבד ובכל מקרה של סתירה בין עלון זה לבינם, יגברו תנאי הפוליסה. לחברה הזכות לעדכן את
התעריפים המופיעים בעלון לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת. האמור בעלון זה אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם.

אני רוצה להצטרף

ביטוח רכב
נדרש למלא את כל שדות הטופס
אני רוצה להצטרף