דלג לתוכן

מערכות בטיחות אקטיביות לרכב - המדריך המלא

כמו בתחומי חיים רבים - גם עולם הרכב עובר מהפכות רבות, אלקטרוניות ודיגיטליות כאחד, ובכלל זה גם תחום בטיחות הרכב בעולם המודרני, שהציב לעצמו מטרה ברורה וחד משמעית – למנוע ככל הניתן תאונות דרכים או לפחות להפחית למינימום את הנזק ואת הפגיעות שעלולים להיגרם כתוצאה מהן.

כיום, במרבית כלי הרכב שיוצרו בשנים האחרונות מותקנות מערכות בטיחות רבות שמטרתן למנוע תאונה או למזער ככל הניתן את הנזק שעלול להיגרם כתוצאה ממנה. מערכות בטיחות אלה נחלקות לשתי קבוצות עיקריות:

מערכות בטיחות פאסיביות: כוללות חגורות בטיחות, כריות אוויר, חיישנים שונים ועוד, ומטרתן למזער ככל הניתן פגיעות ונזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מתאונה.

מערכות בטיחות אקטיביות: מטרתן של מערכות אלו היא לא רק לצמצם נזקים, אלא למנוע את התרחשות התאונה בפועל, וזאת באמצעות התערבות בנהיגה ובתגובות הרכב.

במילים אחרות, אם מערכת בטיחות פאסיבית מסייעת לרכב להגן על הנוסעים בזמן תאונה, הרי שמערכות בטיחות אקטיביות מסייעות ליכולתם של הנהג ושל הרכב למנוע את התאונה, ולמעשה להציל חיים.

ככלל, בקבוצת מערכות הבטיחות האקטיביות לרכב, הנקראות גם "מערכות בטיחות מתקדמות", ניתן למצוא מגוון רחב של אביזרים וכלים דיגיטליים שיסייעו לכם להפחית באופן משמעותי להיות מעורבים בתאונה. אלו מערכות משוכללות וחדשניות מאוד שלוקחות את הפיקוד על הרכב מידי הנהג, ומנווטות את הרכב, כך שלא יצליח כלל להיקלע למצב של תאונה. 

  •  מערכת בלימה אוטונומית במצבי חירום: זוהי מערכת בלימה אקטיבית שנועדה להתמודד עם אחד המצבים הנפוצים ביותר על הכבישים - בלימת חירום. המערכת מזהה קירבה מסוכנת לרכב שמלפנים ובולמת מיידית. מערכות ישנות יותר נעזרו בקרן לייזר לאומדן המרחק, דבר שהיה יעיל במהירויות נמוכות של לא יותר מ-30 קמ"ש. המערכות המתקדמות יותר כיום מבוססות מצלמה ומציעות טווח פעולה של 80-160 קמ"ש לבלימת חירום מלאה, דבר שיכול למנוע תאונה ודאית, או לפחות לגרום להאטה משמעותית של מהירות ההתנגשות מעל 80 קמ״ש. בנוסף, מחקר שערך ארגון חברות הביטוח האמריקאיות, ה-IIHS, מצא כי רכב המצויד במערכת בלימה אוטונומית היה מעורב ב-43% פחות בתאונות חזית-אחור וב-64% פחות בתאונות עם נפגעים.
  •  מערכת התראה על סטייה מנתיב: מערכת זו מזהה את סימוני הכביש ותפקידה להתריע על סטייה מנתיב הנסיעה או במקרה של ירידה לשוליים. חלק מהמערכות נעזרות בקול ונורות אזהרה, בעוד אחרות מעבירות רטט להגה או למושב הנהג. במערכות המתקדמות יותר נמצא מנגנון תיקון אקטיבי המאפשר הימנעות מתאונה צדית ע"י מערכת בקרת יציבות, והתרעה על תנועה מאחור, למשל במהלך חנייה.
  •  מערכת זיהוי תמרורים: מערכת מבוססת מצלמה שביכולתה לזהות תמרורים ולהציגם בלוח המחוונים באמצעות אלגוריתם לפיענוח תמונות, ולהתריע על נסיעה במהירות גבוהה מהמותר. מערכות מתקדמות יותר גם מסוגלות להתאים את מהירות בקרת השיוט לקטע דרך מסויים באופן אוטומטי.
  •  בקרת שיוט אדפטיבית: רדאר המותקן בקדמת הרכב ושומר על מרחק קבוע מהרכב שלפניכם בעת הפעלת בקרת השיוט. בנוסף, המערכת גם מבצעת בלימה במצב שבו רכב אחר סוטה לפתע אל תוך הנתיב.

 

למרות כל הטכנולוגיה: הגורם האנושי הוא החשוב מכולם

מתקדמות וחדשניות ככל שיהיו - מערכות בטיחות אקטיביות לרכב אינן מהוות תחליף לנהג עצמו. הן יכולות אומנם לסייע לו ולתקן טעויות שעשה במהלך הנסיעה, אולם הגורם האנושי, הסחות דעת וחוסר תשומת לב של הנהג על הכביש, עדיין נותן בשליטה מוחלטת בידי הנהג שחייב לנהוג בזהירות, אחריות ועירנות מלאות. בשל כך, למרות שהשימוש במערכות אלו גובר והולך, עדיין קיימת חשיבות רבה לרכוש ביטוח רכב שיבטיח לכם שבמקרה של תאונה, חס וחלילה, תקבלו כיסוי מלא על כל נזק שעלול להיגרם.


המידע האמור הוא מידע כללי בלבד ולא ישמש לקביעת החובות והזכויות עפ"י תנאי הפוליסה או ככלי לפרשנות.
התנאים המחייבים הם תנאי הפוליסה בלבד ובכל מקרה של סתירה בין עלון זה לבינם, יגברו תנאי הפוליסה. לחברה הזכות לעדכן את
התעריפים המופיעים בעלון לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת. האמור בעלון זה אינו תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם.

אני רוצה להצטרף

ביטוח רכב
נדרש למלא את כל שדות הטופס
אני רוצה להצטרף